Rokrocznie pod koniec października obchodzony jest Tydzień Otwartego Dostępu (ang. Open Access Week). W tym roku przypada to na dni 24-30 października, a przebiegać będzie pod hasłem “Otwartość dla sprawiedliwości klimatycznej” (ang. #OpenForClimateJustice). Biblioteka Uniwersytetu Opolskiego popiera i propaguje idee przyświecające tej inicjatywie.

Te kilka dni to czas poświęcany koordynacji działań w różnych społecznościach, działań mających na celu uczynić otwartość w badaniach standardem a sprawiedliwość umieścić w centrum zainteresowania. Komitet Doradczy Tygodnia Otwartego Dostępu, wybierając tegoroczne hasło przewodnie, akcentuje konieczność współdziałania i podniesienia świadomości na temat roli otwartej nauki w dążeniu do sprawiedliwości klimatycznej. Ważne by wspierać nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy ruchem klimatycznym a międzynarodową społecznością otwartej nauki.

Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie Tygodnia Otwartego Dostępu:

Dzielenie się wiedzą jest prawem człowieka, a walka z kryzysem klimatycznym wymaga szybkiej wymiany wiedzy ponad granicami geograficznymi, gospodarczymi i dziedzinowymi.

Przypomnijmy, iż Tydzień Otwartego Dostępu to wydarzenie o globalnym i społecznościowym charakterze; mogą się weń zaangażować osoby prywatne, instytucje i organizacje z całego świata. Wszelkie formy aktywności, jak: spotkania, seminaria, warsztaty czy webinaria, stanowią sposobność połączenia globalnych działań na rzecz otwartego dzielenia się wiedzą z kierunkiem zmian politycznych i znaczeniem problemów społecznych dotykających ludzi na całym świecie.

W Polsce wydarzenia Tygodnia Otwartego Dostępu koordynuje Koalicja Otwartej Edukacji oraz Stowarzyszenie EBIB, Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu i Platforma Otwartej Nauki działająca w ICM UW. Z listą wydarzeń można zapoznać się na stronie: https://uwolnijnauke.pl/wydarzenia-2022 oraz na Facebooku pod adresem: https://pl-pl.facebook.com/tydzienopenaccess/

O otwartym dostępie i otwartej nauce można przeczytać na stronie Koalicji Otwartej Edukacji.